STRONA GŁÓWNA   |   DODAJ DO ULUBIONYCH   |   MAPA STRONY   |   RSS
 
Opis barek
 
Oferta specjalna
 
2018-10-01
Pobierz nasz folder wakacje na barce ...
2018-04-06
Zobacz nową fotogalerię - wiosna w Holandii...
2016-08-23
Pętla Żuławska z drona...
 
 
Kurs   sprzedaży   NBP
EUR
4,3263
 
barki.pl
Kanał Elbląski

 


Zapraszamy  do  samodzielnego  wyczarterowania  barek  turystycznych.


Zmiana CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASKIprzepisów  dotyczących  wymaganych uprawnień  do  prowadzenia  łodzi 
motorowych umożliwia  obecnie wypożyczanie  barek wyżej wymienionych typów także osobom nie posiadającym uprawnień motorowodnych. Przed rozpoczęciem rejsu organizowane  jest  kompleksowe  szkolenie,  po  którym  swobodnie można  manewrować  wynajętą  jednostką. PROWADZENIE OFEROWANYCH  JACHTÓW  JEST  NAPRAWDĘ  PROSTE!!! Jeśli  jednak  ktoś  nie  czuje  się  na  siłach,  może  wynająć  za dodatkową opłatą skippera.  Na  trasie  zapewniony  jest  pełen  zakres  pomocy  technicznej  i wsparcie logistyczne. Czarterujący otrzymuje dokładne mapy i locje szlaku z cennymi wskazówkami organizacyjnymi i turystycznymi.

RYBINA
Przedrejsowe zakupy można zrobić w lokalnych sklepach spożywczych, czynnych także w weekendy. Rybina to węzeł szlaków wodnych z dwoma zabytkowymi mostami zwodzonymi, które są dla Żuław tak charakterystyczne jak domy podcieniowe. Dwa najciekawsze zobaczymy właśnie w Rybinie. Są już zabytkami, ale nadal służą lokalnej społeczności i turystom. Oprócz mostów zwodzonych w Rybinie znajduje się most obrotowy kolei wąskotorowej. Most uruchamiany jest ręcznie za pomocą kół zębatych i przekładni. Przejeżdża po nim kolejka Żuławskiej Kolei Wąskotorowej kursująca w okresie wakacyjnym. Historia kolejki sięga roku 1891. W 1920 r. łączna długość torów liczyła 343 km (!) Co ciekawe, przez prom na Wiśle składy docierały do Gdańska. Schyłek kolei rozpoczął się w latach pięćdziesiątych. W 1996 r. wstrzymano ruch. Kolejkę reaktywowano po dziesięciu latach. Dzisiaj kursuje z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny oraz ze Sztutowa do ujścia Wisły.

OSŁONKAPętla Żuław - Osłonka

Z Rybiny trasa wiedzie rzeką Szkarpawą w kierunku wschodnim. Możemy rozkoszować się pięknem szlaku - zielonymi brzegami rzeki i wierzbami zwieszającymi gałęzie ku wodzie. Po kilku kilometrach żeglugi dotrzemy do nowoczesnej przystani w Osłonce, gdzie znajdziemy prąd, wodę, sanitariaty oraz boisko do siatkówki i miejsce na ognisko.



NOGAT

Po wypłynięciu z Osłonki kierujemy się dalej na wschód. Naszym oczom ukaże się widok na Zalew Wiślany. Mijamy go lewą burtą i wpływany na Nogat. Brzegi Nogatu są
porośnięte, jednak znalezienie uroczego miejsca do cumowania nie powinno stanowić problemu.

ELBLĄG I KANAŁ JAGIELLOŃSKI 
MierzącyElbląg - Katedra ELBLĄG CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASKI5,8 km długości Kanał  Jagielloński łączący Nogat z Elblągiem jest najstarszym kanałem w kraju. Jego budowę datuje się na 1438 rok(!). Na Kanał Jagielloński wpływamy pod wrotami przeciwpowodziowymi w Bielniku, będącymi pozostałością po dawnej śluzie, która została zbudowana dla ochrony Elbląga przed wysoką wodą, napływającą od strony Nogatu.
Elbląg 
to miasto na styku dwóch krain geograficznych: CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLAGŻuław Wiślanych i Wysoczyny Elbląskiej. Płynąc w kierunku miasta, można podziwiać jego panoramę na tle wysokich wzniesień Wysoczyzny. Turystów przyciągają do Elbląga średniowieczne budowle i urocze, pięknie wyremontowane kamieniczki Starego Miasta. Warto odwiedzić Katedrę św. Mikołaja - jedną z najwyższych budowli sakralnych w Polsce (wieża o wysokości 97 m), Galerię Sztuki, Muzeum Archeologiczno-Historyczne oraz wspiąć się schodami na górę Bramy Targowej.

JEZIORO DRUŻNO
BARKI.PL JEZIORO DRUŻNOJezioro Drużno to ogromne przestrzenie zarośnięte sitowiem i trzciną, które dają schronienie 200 gatunkom ptaków, nic więc dziwnego, że okolica jest miejscem "pielgrzymek" ornitologów z całej niemal Europy.
Częstym widokiem są tu nurkujące z gracją perkozy, czaple siwe sterczące z wody jak suche badyle, a także CZARTERY BAREK ŻUŁAWY PERKOZżurawie, kormorany czy łabędzie.
W roku 1966 został utworzony tutaj rezerwat przyrody
o powierzchni 3 021,6 ha. Rezerwat obejmuje akwen jeziora Drużno wraz z okolicznymi terenami roślinności szuwarowej, zarośli wierzbowych i lasu olszowego. Głównym celem ochrony jest zachowanie miejsc lęgowych ptactwa wodnego i błotnego oraz względy naukowe i dydaktyczne. Obok ptactwa  podziwiać tu mozna 693 gatunki roślin naczyniowych.

TRUSO
Truso było we wczesnym średniowieczu jednym z najważniejszych wikińskich portów nad Bałtykiem. Miejsce zostało opisane przez anglosaskiego podróżnika Wulfstana, który dotarł tam z portu Hedeby (Dania) ok. 890 roku. Opis podróży, portu, obyczajów zamieszkujących w okolicy Aestiów (Prusów) został umieszczony w "Chorografii" Orozjusza, przełożonej na język staroangielski za czasów króla Alfreda Wielkiego
Z dawnej relacji wiedzieliśmy, że leżało gdzieś na ziemiach Prusów, ale przez długi czas dokładna lokalizacja była nieznana. 25 lat temu dr Marek Jagodziński natknął się nad Jeziorem Drużno na pozostałości skandynawskiego portu. Lata badań dostarczyły licznych dowodów na to, że musi to być sławne Truso. Ujawniły one też, że port założono pod koniec VIII wieku i że istniał on do początku XI w. Najnowsze odkrycia wskazują, że żeglarze ze Skandynawii zaglądali w to miejsce nawet 200 lat przed zbudowaniem portu. Świadczą o tym znaleziska charakterystyczne dla VI i VII wieku. Wikińscy żeglarze nie byli jednak pierwszymi ludźmi w tym rejonie. Wykopaliska w leżącej na obrzeżach Truso strefie typowo mieszkalnej ujawniły bardzo bogatą przeszłość tego miejsca. Znalezione zabytki wskazują, że ludzi żyli w Truso przez kilka tysięcy lat.
Truso podupadło w X wieku, na co miały wpływ pożary i działania wojenne, prawdopodobnie na tle zmian politycznych w państwie pierwszych Piastów. Z czasem rolę Truso przejął założony w drugiej połowie X wieku Gdańsk. Istnieje dziś projekt odtworzenia części osady dla celów turystycznych i edukacyjnych.
W ostatnich latach wzmocniła się teza, że na tym terenie prowadził swą ostatnią działalność misyjną Święty Wojciech.

CZARTERY ZULAWY ELBLASKIKANAŁ ELBLĄSKI
Unikatowy w skali światowej zabytek hydrotechniki, obejmujący pochylnie, śluzy, system zasilania kanału w wodę, mosty, nasypy, przekopy, charakterystyczny tabor pływający i przystanie. Z odgałęzieniami mierzy 151,7 km i łączy jeziora z okolic Ostródy i Iławy z jeziorem Drużno. Zasadniczy szlak między jeziorem Szeląg i Drużno ma długość 83,3 km, z czego 44CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASKI km przypada na sztuczne kanały, 37 km na jeziora, a 2,3 km na pochylnie. Jako dzieło kultury technicznej i dziedzictwa światowego nie znajduje sobie równych w świecie. W tym samym momencie z górnego i dolnego poziomu wyruszają platformy z zacumowanymi statkami i poruszając się po szynach przemieszczają się w górę lub w dół. Budowę kanału rozpoczęto w 1844
CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASKIroku i przez 16 lat wybudowano 4 pochylnie: Buczyniec, Kąty, Oleśnica i Jelenie. W latach 1872 – 1876 wybudowano śluzy w Ostródzie i Małej Rusi, przyczyniając się do rozbudowy szlaku wodnego w innych kierunkach. Ostatnią pochylnię Całuny zbudowano w latach 1874 – 1881, zastępując istniejące już drewniane śluzy komorowe i zmieniając napęd wyciągu linowego z koła wodnego na napęd z turbiny wodnej typu Francisa. W latach 1921 – 1931 przebudowano śluzy Miłomłyn, Zielona, Ostróda oraz jazy i bramy ochronne.
Projektantem Kanału Elbląskiego był pochodzący z Królewca Georg Jakob Steenke (1801-1882). W pracach projektowych pomagali mu inżynierowie Severin i Lentze, ale to Steenke był "mózgiem" przedsięwzięcia. Jego dziełem są oryginalne pochylnie, stanowiące niespotykane na świecie rozwiązanie problemu pokonania na drodze wodnej znacznej
CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASróżnicy wysokości. Wybudowane w latach 1848-1860, umożliwiają żeglugę od poziomu pochylni Całuny Nowe, czyli 0,3 m n.p.m., do pochylni Buczyniec położonej na wysokości 99,5 m n.p.m.
Źródłem energii umożliwiającej wahadłowy ruch platform przewożących statki i łodzie jest
CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASwoda kanału, poruszająca koła łopatkowe. Ruch kół powoduje przewijanie liny, która ciągnie platformy. W ten sposób transportowane jednostki mijają się zawsze pośrodku pochylni. To niebywałe wrażenie widzieć statki cicho sunące po trawiastych zboczach.
Do 1945 r. kanał nazywano Oberlandzkim (Oberländische Kanal). Jego trasa biegła wszak przez Górny Kraj, czyli Oberland (tereny pomiędzy Żuławami Wiślanymi, jeziorami Jeziorak i Drwęckim, rzeką Pasłęką i podnóżem Wysoczyzny Elbląskiej). Po 1945 r. na mapach polskich Oberland przestano wyróżniać, zanikł on także w świadomości geografów. Również kanał zmienił nazwę; nie mógł nazywać się Oberlandzki czy nawet Górnokrajowy, skoro Górnego Kraju już nie było.

BUCZYNIEC
 
Ostatnia z CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASAKIpochylni. Dogodne miejsce do zacumowania, w którym warto się zatrzymać. Tutaj zlokalizowane jest Muzeum Kanału Elbląskiego. Możemy zwiedzić "od środka" maszynownię pochylni i zobaczyć z bliska, jak działają poszczególne elementy. Jest tu również obelisk ku czci twórcy Kanału Elbląskiego i idei pochylni - inżynierowi Steenke, który stanął jeszcze za życia budowniczego (!) Ufundowali go wdzięczni rolnicy, a ich wdzięczność zrodził wzrost dochodów. Wyhodowane przez nich płody mogły drogą wodną szybciej i w większej ilości trafiać na elbląski rynek. Ciekawostką jest, że u podstawy kamiennego obelisku znajduje się umieszczona w latach 80-tych XX wieku tablica z brązu zawierająca tłumaczenie niemieckiej inskrypcji w językach polskim i... holenderskim. Ta druga wersja pojawiła się omyłkowo, tak jak omyłkowe okazało się przypisanie Steenkemu holenderskiego pochodzenia.

MAŁDYTY
To kolejna spora miejscowość na szlaku. Z atrakcji turystycznych warta odnotowania jest neogotycka oficyna pałacowa, która w kształcie obecnym została zbudowana ok. 1830. Kiedyś była to część dużego kompleksu pałacowego, należącego do dóbr Augusta II Mocnego. Pałac uległ zniszczeniu w czasie II wojny światowej, zachowała się jedynie oficyna, brama wjazdowa i pozostałości parku z pomnikowymi drzewami. W Małdytach możemy podziwiać okaz ponad 150-letniej tui, jednej z największych w Polsce.

CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASKI MIŁOMŁYNMIŁOMŁYN
Tutaj znajduje się piersza ze śluz na naszym szlaku. Prawa miejskie Miłomłyn otrzymał już w 1335 roku. Na początku XIV w. na miejscu osady pruskiej Krzyżacy zbudowali zamek i młyn, a przyległe osiedle targowe nazwano "Liebemühle". Od tej nazwy wywodzi się aktualna nazwa miejscowości. Rekomendujemy wizytę w neogotyckim Kościele Parafialnym pod wezwaniem św. Bartłomieja. Świątynię zbudowano w latach 1898-1901 z wykorzystaniem oryginalnej - północnej ściany kościoła z XIV w. Wewnątrz zwracają uwagę trzy rzeźby (Ostatnia Wieczerza, Zmartwychwstanie, Złożenie do Grobu) umieszczone w późnobarokowym ołtarzu głównym. Godne obejrzenia są również ręcznie rzeźbiona ambona z początków XVIII w. oraz gotycka chrzcielnica.

OSTRÓDA
Ostróda jest miastem o ciekawej CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASKI MIŁOMŁYNhistorii. Powstała w XIII wieku w pobliżu krzyżackiego zamku. Wcześniej na tym terenie mieszkało pruskie plemię Pomezanów. Od XVI wieku region był określany jako Prusy Górne (niem. Oberland) lub polnische Oberland (pol. polskie Pogórze). Prawdopodobnie pierwszymi osadnikami byli mieszkańcy niemieckiego miasta Osterode am CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASKI OSTRÓDAHarz, od którego nazwali nowe miasto. Po bitwie pod Grunwaldem w 1410 roku rycerz Mikołaj z Durąga (Claus von Doringe) zajął miasto i zamek dla wojsk króla Władysława Jagiełły. W 1440 roku Ostróda przystąpiła do antykrzyżackiego Związku Pruskiego. W czasie wojny polsko-krzyżackiej w roku 1519 Ostróda została zdobyta przez wojska króla polskiego Zygmunta Starego. Od 21 lutego do 1 kwietnia 1807 roku na zamku mieszkał cesarz Napoleon Bonaparte.
W obrębie miasta znajduje się aż pięć jezior, a w okolicy - aż piętnaście! Największą atrakcją jest najokazalsze jezioro Drwęckie, którego zmodernizowana niedawno plaża leży w centrum Ostródy. Zatoka jeziora Drwęckiego jest gratką dla spacerowiczów. Razem z otaczającymi je kawiarniami i molo o powierzchni prawie 700 metrów kwadratowych, w kształcie litery „L" jest jedną z popularniejszych atrakcji miasta i okolicy. Ostródzkie molo jest jednocześnie jednym z największych tego typu obiektów o charakterze śródlądowym w naszym kraju. W mieście znajduje się centralny port systemu szlaków Kanału Elbląskiego. Otaczające miasto jeziora i przepływająca rzeka sprawiają, że Ostróda jest wprost wymarzonym miejscem dla miłośników sportów wodnych. W 2008
CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASKI OSTRÓDAroku oficjalnie otwarto tu wyciąg nart wodnych i profesjonalny tor kajakowy. Na torze kajakowym rozgrywane są liczne zawody, w tym międzynarodowe.
Panoramę miasta można podziwiać z punktu widokowego znajdującego się na wieży kościoła Ewangelickiego przy ul. Sienkiewicza. Nieco starszym kościołem z 1857 roku jest kościół katolicki, którego najcenniejszym zabytkiem jest XIV-wieczna pieta. Ciekawym zabytkiem jest, pochodzący z XIV-wieku, kościół pod wezwaniem św. Dominika Savio. Innym miejscem, które podczas pobytu w Ostródzie trzeba odwiedzić jest tamtejszy zamek krzyżacki. Podczas kampanii, zimą 1807 roku, zatrzymał się w nim Napoleon Bonaparte. Jak na turystyczną miejscowość przystało oferta rozrywkowa i kulturalna Ostródy jest bardzo bogata. W sezonie letnim odbywają się tu cyklicznie m. in. „Ostróda Reggae Festiwal", Festiwale Ognia, Festiwale Muzyki Dance, Ostródzkie Dni Morza, „Ostróda Summer Hot Days"...

STARE JABŁONKI
Płynąc
STARE JABLONKI CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASKIdalej na wschód z Ostródy pokonuje się kolejno śluzy Ostróda i Mała Ruś i dociera do Jeziora Szeląg. Wybudowana w 1872 r. linia kolejowa Toruń - Olsztyn przecięła pod Starymi Jabłonkami toń jeziora Szeląg. Problem kolejowej przeprawy przez jezioro rozwiązano przez usypanie kilkudziesięciometrowej wysokości nasypu. SZELĄG CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASKIJego koroną pomknęły pociągi, a dołem przez wymurowany z cegły tunel, płyną wody kanału. Łączy on dwa Szelągi: północny Wielki i południowy Mały. Tunel wykorzystują żeglujący, ale przydaje się także spacerowiczom. Wzdłuż jego wschodniej ściany zbudowano drewnianą kładkę. Po wschodniej stronie kanału znajduje się nieźle zachowany schron bojowy, który osłaniał w czasie II wojny światowej to ważne komunikacyjnie miejsce. W pobliskim lesie miłośnicy historii znajdą bunkry stanowiące początek fortyfikacji tzw. Pozycji Olsztyneckiej, czyli silnie ufortyfikowanej linii umocnień niemieckich z lat 1928-1944.

JEZIORO KARNICKIE
Płynąc
J.KARNICKIE CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASKIna zachód w kierunku Jeziora Jeziorak mijamy Jezioro Karnickie. Tak jak wspomniane wyżej jezioro Szeląg zostało podzielone na dwie części przez nasyp kolejowy, tak Jezioro Karnickie przecina nasyp o wysokości około 6 m i szerokości około 50 m. Jego środkiem biegnie wypełniona wodą rynna o szerokości około 10 m i głębokości ok. 1,5 m - czyli Kanał Iławski, który wchodzi w skład drogi wodnej Kanału Elbląskiego. Lustro wody w kanale leży około 2 metry ponad poziomem jeziora Karnickiego.

KARNITY
KARNITY CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASKI
W leżących w sąsiedztwie szlaku Karnitach znajduje się zespół pałacowo - parkowy z neogotyckim pałacem z roku1856 roku, który powstał w miejscu spalonego podczas wojen polsko-szwedzkich dworu. Pałac wzniesiony został z czerwonej cegły na kamiennej podmurówce. Główne wejście ozdobione jest arkadowym podcieniem z bogato zdobioną balustradą znajdującego się nad nim tarasu. Sylwetka budowli urozmaicona jest narożną, oktaogonalną wieżą. Po II wojnie światowej pałac wykorzystywany był jako ośrodek wypoczynkowy.

JEZIORAK
JEZIORAK CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASKI
Jeziorak jest najdłuższym (27 km długości) oraz szóstym pod względem powierzchni jeziorem w Polsce. W średniowiecznych dokumentach Jeziorak wymieniany jest pod nazwą Geyserich. Nazwa wywodzi się z języka pruskiego od słowa geeysa – czapla. Jedna z wysp jeziora zachowała nazwę "Czaplak".
Na Jezioraku znajduje się wiele zatok, półwyspów i 16 wysp. Brzegi jeziora są zalesione – północne wysokim drzewostanem, a południowe niskim. Nad Jeziorakiem leży miasto Jeziorak, które jest również miejscem akcji książki: "Nowe przygody Pana Samochodzika", gdzie tytułowy bohater szuka skarbów zrabowanych podczas II wojny światowej. Jezioro i jego brzegi są ostoją wielu gatunków ptaków, wśród nich są czapla siwa i kormoran, dla ochrony których utworzono rezerwaty ornitologiczne.

IŁAWA
Największa miejscowość nad Jeziorakiem, o ponad 700-letniej historii, której świadkami są liczne zabytki
IŁAWA CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASKIarchitektury. Jednym z najważniejszych jest XIV-wieczny kościół gotycki z rokokowym ołtarzem oraz neobarokowy ratusz. Spośród innych ocalałych z wojennej pożogi zabytków nie można pominąć młyna położonego nad rzeką Iławką, a także kilku secesyjnych i eklektycznych kamieniczek. Ponadto w całym mieście odnaleźć można dziesiątki budynków neogotyckich, m.in.: dworzec kolejowy, wieżę ciśnień oraz gimnazjum. Spacerując po mieście nie sposób nie natknąć się na XVIII-wieczne, stojące nieopodal parku miejskiego, rzeźby przedstawiające mitologiczne postacie.
W pobliżu parku znajduje się także nowoczesny amfiteatr im. Louisa Armstronga, przyciągający rokrocznie fanów jazzu tradycyjnego, rocka i folku.
W okolicach Iławy znajduje się warta odwiedzenia miejscowość Szymbark z ruinami gotyckiego zamku kapituły pomezańskiej z XIV wieku (zachowały się mury z 10 wieżami – najwyższa 24 metry) oraz zabudowaniami dawnego folwarku Friedrichshof. Od strony wsi Kamionka do zamku prowadzi urokliwa aleja starych dębów, natomiast do zamku wjeżdża się po arkadowym moście.

KANAŁ DOBRZYCKI i JEZIORO EWINGI
Jednym z KANAŁ DOBRZYCKI CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASKInajstarszych i najpiękniejszych odcinków Kanału Elbląskiego jest Kanał Dobrzycki. Wykopali go już w latach 1331-1334 mieszczanie
alewscy za zgodą komtura dzierzgońskiego Gűntera von Schwarzburga. W realizacji tego przedsięwzięcia uczestniczyli prawdopodobnie również Prusowie. CelemKANAŁ DOBRZYCKI CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASKI budowy było połączenie Zalewa, poprzez jezioro Ewingi, Kanał Dobrzycki, Jeziorak i Drwęcę z Pomorzem. Pierwotnie kanał posiadał śluzę uniemożliwiającą odpływ wody z Jeziora Ewingi do Jezioraka. Był krótszy, miał ok. 800 m długości (obecnie 2400 m). W trakcie budowy Kanału Elbląskiego (1849-1850 r.) Kanał Dobrzycki poszerzono i pogłębiono. Do jesieni 1850r. szlak łączący Zalewo z Miłomłynem był już gotowy do żeglugi. Nad kanałem w miejscowości Dobrzyki znajduje się kamienny most drogowy – replika blisko 100-letniego poprzedniego mostu.

ZALEWO
ZALEWO CZARTERY BAREK ZULAWY ELBLASKI
Miejscowość leży nad jeziorem Ewingi. Tereny otaczające miasto położone są w obrębie Parku Krajobrazowego Pojezierza Iławskiego. W wyniku działań wojennych w Zalewie uległo zniszczeniu wiele obiektów będących świadkami ubiegłych stuleci. Warto zobaczyć tu gotycką basztę z XV wieku, w której obecnie znajduje się Izba Pamięci, XIV–wieczny kościół św. Jana, XIX-wieczny cmentarz żydowski oraz pozostałości murów miejskich.


 

 

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA