Barka turystyczna – definicja
Barka turystyczna to wypornościowy jacht motorowy, pływający z niewielką prędkością, zazwyczaj do 15 km/h, przeznaczony do uprawiania turystyki.
Prowadzenie barki turystycznej – uprawnienia
Do prowadzenie barek, w większości krajów Europejskich nie są wymagane żadne uprawnienia. Również w Polsce od roku 2001 do prowadzenia barek nie potrzebujemy żadnego patentu. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym artykule Czarter bez patentu.
Jak zbudowana jest barka turystyczna
Kadłub barki
Widok kadłuba barki z góry przypomina prostokąt. Domyślasz się dlaczego?
Po pierwsze, maksymalna szerokość barki często limitowana jest szerokościami śluz na szlakach, na których barki są eksploatowane. Konstruktor nie może zaprojektować szerszego kadłuba, bo infrastruktura dróg wodnych na to nie pozwala.
Po drugie, konstruktorzy barek chcą uzyskać jak najwięcej miejsca w ich wnętrzu. Gdy linie burt są do siebie równoległe, łatwo jest zaprojektować bardziej przestronne kabiny. Po prostu w „prostokątnych’ barkach znajdziemy wygodniejsze wnętrza.
Listwy odbojowe
Czy zastanawiałeś się kiedyś dlaczego firmy czarterowe tak chętnie wynajmują swoje barki osobom bez jakiegokolwiek doświadczenia? To proste. Barki konstruowane są tak, aby były jak najmniej podatne na uszkodzenia mechaniczne. Wokół barki, w tym w części dziobowej, montowane są grube, gumowe listwy odbojowe, chroniące kadłub w przypadku uderzenia o nabrzeże lub ścianę śluzy.
Pamiętaj jednak, że gumowe odbojnice nie uchronią kadłuba w każdej kryzysowej sytuacji. Zachowaj daleko idącą ostrożność podczas sterowania barką.
Dowiedz się więcej z postu 10 podstawowych zasad bezpieczeństwa na barce
Silnik napędowy na barce
Barkę zazwyczaj napędza stacjonarny silnik diesla o mocy 35-50 KM z wałem i śrubą napędową. Obrotami silnika sterujesz za pomocą manetki usytuowanej w okolicy koła sterowego
Przeciętne zużycie paliwa wynosi od ok. 3 l/h w przypadku niewielkich, dziewięciometrowych barek, do ok. 5 l/h w przypadku barek o długości piętnastu metrów.
Zbiorniki paliwa
Barki turystyczne przeznaczone do wynajmu, wyposażone są zbiorniki paliwa na tyle duże, że nie musisz się martwić o tankowanie paliwa w trakcie rejsu. Za zużyte paliwo zapłacisz na podstawie licznika motogodzin. Inne zasady mogą obowiązywać na barkach wynajmowanych w Polsce.
Ster i ster strumieniowy
Nad kierunkiem, w którym płynie barka, panujesz dzięki urządzeniowi sterowemu. Gdy chcesz płynąć w prawo skręcasz kołem sterowym w prawo. Analogicznie, gdy chcesz płynąć w lewo, skręcasz kołem sterowym w lewo. Prawda że proste 🙂 ?
Najważniejszy element, urządzenia sterowego – płetwa sterowa – umieszczona jest w taki sposób, aby przy ewentualnym wpłynięciu na mieliznę nie została uszkodzona.
A co w przypadku, gdy barka nie płynie lub płynie z małą prędkością? Wówczas płetwa sterowa niewiele pomaga przy manewrach. Wtedy z pomocą przychodzi nam ster strumieniowy!
Ster strumieniowy to nic innego jak kolejny silnik ze śrubą napędową. Tyle tylko, że strumień wody przesuwa dziób barki w kierunki prostopadłym do jej osi.
Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj artykuł Manewrowanie barką.
Komfort na barce
Kabiny z oddzielną toaletą
Na większości większych barek znajdziesz dwie, trzy lub cztery dwuosobowe kabiny. Zazwyczaj z oddzielnymi łazienkami z prysznicem. Załogi z dziećmi mogą czasem liczyć na dodatkową pojedynczą koję w kabinie. Takie rozwiązanie znajdziesz na przykład za popularnych barkach Penichette 1020 FB, czy Penichette 1180 FB.
Na części barek sam możesz zdecydować, czy chcesz mieć dwa pojedyncze łóżka, czy jedno, podwójne. Operacja połączenia lub rozdzielenia łóżek jest bardzo prosta i trwa nie dłużej niż kilkaście sekund.
W pełni wyposażona kuchnia
Na barce będziesz miał wszystko, co potrzeba do przygotowania posiłków:
- lodówkę
- kuchenkę gazową
- zlew z ciepłą i zimną wodą
- na większych barkach – również piekarnik
Do tego, na wyposażeniu znajdziesz kubki, filiżanki, sztućce i wiele, wiele innych potrzebnych przedmiotów.
Instalacja wodna
Na komfortowej barce nie może zabraknąć instalacji wodnej! Do dyspozycji mamy zimną i ciepłą wodę w kuchni, łazienkach oraz w kabinach prysznicowych.
Barki wyposażone są w duże zbiorniki wody pozwalające na dwu, trzydniowe pływanie bez tankowania. W trakcie rejsu, bez problemu uzupełnisz zapasy wody w marinach lub niektórych śluzach.
Ogrzewanie
Na większości barek zamontowane jest ogrzewanie. Dzięki niemu, w chłodniejsze dni, będziesz się cieszył optymalna temperaturą i wilgotnością wnętrza.
Na najmniejszych barkach znajdziesz ogrzewanie powietrzne (np. popularne Webasto). Na większych natomiast do dyspozycji będziesz miał ogrzewanie wodne z radiatorami, czyli kaloryferami. Zupełnie jak w mieszkaniu.
To drugie rozwiązanie niemal zupełnie nie zakłóca nocnej ciszy.
Instalacja elektryczna na barce
Do wygodnego funkcjonowania podczas rejsu, będziesz potrzebował prądu. Potrzebny jest zarówno do oświetlenia, jak i do zasilania lodówki, systemu audio, czy sterowania systemem ogrzewania. Na wszystkich barkach znajdziesz gniazdka z prądem o napięciu 12 V oraz 230 V, gdy podepniemy barkę do instalacji elektrycznej w porcie. Na niektórych barkach będziesz mógł również korzystać z napięcia 230 V cały czas, dzięki zainstalowanemu inwerterowi.
Zużyty prąd trzeba oczywiście uzupełnić. W zasadzie robi się to bez Twojego udziału. Gdy płyniesz barką, alternator zainstalowany na silniku napędowym wytwarza energię elektryczna zasilającą akumulatory. Na wielu barkach, nawet podczas postoju, wytwarzana jest energia elektryczna z paneli fotowoltaicznych.
Gdy na noc zatrzymasz się w marinie, koniecznie podłącz barkę do sieci elektrycznej 230 V. Będziesz mógł korzystać z urządzeń elektrycznych na pokładzie oraz naładujesz do pełna akumulatory.
Powyższe informacje dotyczą większości oferowanych przez nas barek. W przypadku czarteru, upewnij się jakie jest wyposażenie wybranej przez Ciebie jednostki